Dit evenement werd live gestreamed via onze website, Facebook en Vimeo op 14 mei vanaf 20.00 uur
Je hebt het vast weleens gezien: mossen die stoeptegels, stenen of bomen bedekken. Het zijn niet-vasculaire planten, zonder diepe wortels. De eerste landplanten verschenen ongeveer 470 miljoen jaar geleden, tijdens het Ordovicium, een geologische periode waarin het leven op aarde heel snel diversifieerde. En, hoewel de planeet lang niet meer als toen is, zijn mossen er nog steeds.
Er is de laatste jaren al veel aandacht geweest voor oeroude plantaardige levensvormen en nog steeds weten we lang niet alles. We zullen ook nooit alles weten. Dankzij ontwikkelingen in de wetenschap en technologie krijgen we steeds meer inzicht in natuurlijke processen. Zo weten we nu dat planten en bomen met elkaar communiceren via ondergrondse netwerken van schimmels die water, koolstof, stikstof en andere informatie, voedingsstoffen en mineralen overbrengen.
Welke geschiedenis ligt opgeslagen in bomen en planten en wat kunnen we leren van de manier waarop zij het al die miljoenen jaren op aarde overleven? En, hoe verbeelden kunstenaars de lessen van het plantaardige leven?
Er is de laatste jaren al veel aandacht geweest voor oeroude plantaardige levensvormen en nog steeds weten we lang niet alles. We zullen ook nooit alles weten. Dankzij ontwikkelingen in de wetenschap en technologie krijgen we steeds meer inzicht in natuurlijke processen. Zo weten we nu dat planten en bomen met elkaar communiceren via ondergrondse netwerken van schimmels die water, koolstof, stikstof en andere informatie, voedingsstoffen en mineralen overbrengen.
Welke geschiedenis ligt opgeslagen in bomen en planten en wat kunnen we leren van de manier waarop zij het al die miljoenen jaren op aarde overleven? En, hoe verbeelden kunstenaars de lessen van het plantaardige leven?
Antónia Szabari & Natania Meeker
Antónia Szabari en Natania Meeker schreven samen het boek: ‘Radical Botany: Plants and speculative fiction’ waarin ze de rol van planten in nieuwe, andere werelden onderzoeken. De erkenning van de levendigheid en bedrijvigheid van planten heeft, volgens beide professoren, immers de speculatieve creatie in fictie, film en kunst vleugels gegeven.
Antónia Szabari is universitair hoofddocent Franse en vergelijkende literatuur aan de University of Southern California. Ze heeft essays geschreven over de publieke sfeer, vroegmoderne diplomatie, de geschiedenis van de plantkunde, plantenhorror en plantaardige ontologie. Met haar werk onderzoekt ze de kracht van fictie in brede zin en specifieker om ons samen na te laten denken over de samenleving en het milieu.
Antónia Szabari is universitair hoofddocent Franse en vergelijkende literatuur aan de University of Southern California. Ze heeft essays geschreven over de publieke sfeer, vroegmoderne diplomatie, de geschiedenis van de plantkunde, plantenhorror en plantaardige ontologie. Met haar werk onderzoekt ze de kracht van fictie in brede zin en specifieker om ons samen na te laten denken over de samenleving en het milieu.
Natania Meeker doceert aan de University of Southern California op het vlak van Franse en Italiaanse en vergelijkende literatuur. Ze houdt zich bezig met feministische theorie, de achttiende eeuw en planten. Momenteel werkt ze aan een project over achttiende-eeuwse vrouwelijke auteurs.
Ersin Han Ersin
Ersin Han Ersin is kunstenaar, regisseur en creatief directeur van de Londense ervaringsstudio Marshmallow Laser Feast. Ersins kunstpraktijk combineert een breed scala aan disciplines, waaronder sculptuur, installatie, live performance en mixed reality.
Zijn werk belicht de verborgen natuurlijke krachten die ons omringen en nodigt deelnemers uit om te navigeren met een zintuiglijke waarneming die verder gaat dan hun dagelijkse ervaring. In deze ruimtes wordt de bekende fysieke wereld verwijderd om netwerken, processen en systemen te onthullen die tegelijkertijd subliem zijn, ondersteund door onderzoek en fundamenteel voor het leven op aarde.
Zijn werk belicht de verborgen natuurlijke krachten die ons omringen en nodigt deelnemers uit om te navigeren met een zintuiglijke waarneming die verder gaat dan hun dagelijkse ervaring. In deze ruimtes wordt de bekende fysieke wereld verwijderd om netwerken, processen en systemen te onthullen die tegelijkertijd subliem zijn, ondersteund door onderzoek en fundamenteel voor het leven op aarde.
Becky Ripley & Tim Atack (Forest 404)
Producer Becky Ripley is werkzaam voor de BBC, waar ze te horen is als presentator van wilde wetenschapsverhalen en “arty farty stories” in het Radio 4 programma Naturebang en Sketches. Voor Natural History presenteerde en produceerde Ripley ‘Blue Planet II: the podcast’ (2017) en ‘Planet Puffin’ (2019). Haar werk won verschillende prijzen. Samen met componist en schrijver Timothy X Atack ontwikkelde ze de podcast Forest 404, een environmental sci-fi thriller waarin feiten, fictie en soundscapes ons confronteren met klimaatverandering, uitsterving en gemis. De podcast gaat gepaard met The Forest 404 Experiment: een online experiment waarbij luisteraars van over de hele wereld reageren op geluiden uit de natuur. Geluiden waarvan we ooit, misschien, zelf hun gemis zullen betreuren.
Ken Wu
Het belang van bossen zal niet snel door iemand in twijfel worden getrokken. Bossen houden de aarde koel, het klimaat leefbaar en bevorderen de biodiversiteit. Toch blijven we bomen kappen – op grote schaal. Dat moet anders, vindt activist Ken Wu. Hij heeft één duidelijke missie: oerbossen redden. En onderzoeken wat we van deze bossen, die al zo lang hebben voortbestaan, kunnen leren. Tijdens STRP Scenario #7 zal Wu zich richten op de ecologie en politiek rondom het beschermen van deze bossen en het helpen voorkomen van zowel de uitstervings- als de klimaatcrisis. Wat moet er anders? Wat kan er anders? Hoe voer je actie en hoe breng je anderen mee in beweging?
Puck van Dijk
Filosofe Puck van Dijk is werkzaam als filosofisch gesprekleider, moderator en trainer in de publieke- en commerciële sector. Daarnaast is ze theater regisseur en bevoegd theaterdocent. Als co-founder en co-artistiek leider van PLAY productions maakt ze immersieve voorstellingen die bestaan uit een integratie van film, theater en locatie.